Valdesalor

13 april 2011

Lieve, beste vrienden en familie,

Gisteravond om 19 uur zijn we naar de Vesper in de kerk geweest. Deze kerk bevindt zich binnen het tehuis voor de demente mensen en geestelijk gehandicapten. Het publiek bestond uit een dozijn pelgrims en een dozijn inwoners van het tehuis. De dienst werd gedaan door een van de monnikken. Hij werd hierbij geassisteerd door een geestelijk gehandicapte op gymschoenen met een Ikea tafelkleed om zich heen. Deze man deed dienst als misdienaar. Het was een bijzondere ervaring zeker toen we naar voren moesten komen en soort zegen kregen. Wat precies weet ik niet want ik verstond er niks van. Er was ook nog een monnik of priester van een jaar of honderd aanwezig. Die speelde ook een rol in het geheel. Na afloop heb ik eens gekeken wat er te zien was op de verschillende afdelingen. Als je daar werkt dan heb je het zwaar.

Daarna eten in het klooster. Prima, soep, tonijn, een soort ham, olijven (aan mij niet besteed) en ananas. Natuurlijk was er wijn. En daarna samen allemaal afwassen. Ik heb daar foto´s van gemaakt en heb diverse email adressen gekregen om een en ander uit te wisselen. Om 21 uur gingen we naar de slaapzaal. De buitendeur van het klooster ging dicht. Om 22 uur ging het licht uit maar om wederom 6 uur 15 liep de wekker weer af. Eten deden we in het restaurant aan de overkant en om 7 uur 20 liepen we de stad weer uit. De eerste kilometers waren heel fraai. De temperatuur was nog heerlijk. We hebben ook een heel stuk langs een provinciale weg gelopen en dat met een steeds maar stijgende temperatuur. Daarna weer veel weilanden, steen-eiken en koeien. We hebben onder een boom heerlijk geluncht en ik kon even een paar SMS jes sturen.

DSC01368DSC01373DSC01374DSC01375DSC01379DSC01380

Ondertussen zijn we in ons nieuwe onderkomen terecht gekomen, de kleedkamer van de plaatselijke voetbal club van Valdesalor. Daar slapen we op een soort turnmatten. Maar er zijn hete douches, wc´s en wc papier en kost niets. Dus prima toch. We liggen er met ons zevenen. Gelukkig hebben een aantal pelgrims ervoor gekozen om de bus naar de volgende stad te nemen. Met meer mensen was het wel krap geworden in de kleedkamers.

Deze blog en trouwens ook de drie vorige dicht ik op het gemeentehuis. Om kwart over zes ´s avonds. De werktijden liggen hier echt anders. Van een uur of 14 tot 17 kan je hier een kanon afschieten.

Vanavond gaan we met z´n zessen eten in het enige restaurant dat hier is. Robert de zoon van Henriette is ondertussen afgereisd naar het volgende dorp Cacares. Daar komen we hem morgen weer tegen. Nog een voettocht zag hij niet zitten. De 27 km van vandaag waren voor hem best heftig. De anderen beginnen eigenlijk steeds meer te wennen aan het lopen, zelfs in de hitte. De pijn tjes worden steeds minder, de rugzak voelt niet zo zwaar meer aan. Mijn enkel doet het prima. Een beetje pijn in mijn rug. Gisteren een buikpijntje maar voor de rest gaat het uitstekend. De sfeer is best. Het is heel anders dan de Camino Frances, maar dat heb ik al gezegd.

Dit was het weer voor vandaag

xxxrob

1. Hilde:
    13 april 2011
    I always knew that you are the profi-pilgrim:-)
    I´ll start at saturday.
    Hildexxx
  2. Anniek:
    13 april 2011
    Jullie zitten zo te lezen in een lekker ritme.
    Het wandelen met dikke bagage zit gewoon al helemal in jullie systeem.
    De paarden verharen trouwens als gekken, dus elke dag een beetje plukken en borstelen. Ik zal ze morgen de groeten van je doen, wie weet missen ze je wel.
    xx
  3. Vincent:
    14 april 2011
    Ha Rob,ook weer eens een berichtje van mij.Je vermaakt je zo te lezen nog best op deze camino. Bij ons is vorige week vrijdag de nieuwe dakkapel geplaatst en ben nu dan ook druk de boel aan het verbouwen. Qua weer zit jij daar trouwens stukken beter dan wij denk ik, maarja verschil moet er zijn hè. Ontzettend veel plezier nog daar, hopelijk zonder pijntjes. Hou je taai, groetjes Vincent
  4. Erianne:
    14 april 2011
    Ha Rob, ook weer eens een bericht van mij, het gaat goed met je zo te lezen je bent net een diesel -even op gang komen en dan...niet te stoppen. Fijn hoor - en nog bedankt namens Gerard voor je sms.hij heeft de Marathon helemaal uitgelopen, 't was wel erg warm 21 gr. en.. een PR. tijd 4.37, niet verkeerd, en 'n hand van Aboutaleb.
    Voor de rest hier alles oké, vandaag afscheid van 'n collega na 15 jr. een hele happening met een salsagroep die komt optreden en nog meer activiteiten. Succes veder met de Camino en we blijven je verhalen lezen.
    ps. je moet de groeten van onze buur-pelgrims hebben Kees en Miep.
    Xx Gerard en Erianne- Julia en Karlijn
  5. Inge:
    17 april 2011
    Poeh Rob, ik wilde eigenlijk elke keer een berichtje terug sturen, maar ik zag nu net in mijn mail dat ik meerdere verhalen mag lezen (te lang mijn mail niet geopend). Wat bijzonder dat klooster, zal wel een bijzonder schouwspel zijn geweest!
    Liefs Thijs/Inge/Ilse en Mirthe