Rionegro del Puente

5 mei 2011 - Rionegro del Puente, Spanje

Lieve, beste allemaal,

´s Middags kwamen er nog 3 Spaanse pelgrims aanwaaien waaronder een mooie jonge dame die mij een deken kwam brengen toen ze me op bed zag liggen. Ze deed alsof ze me wou toestoppen maar deed het toch maar niet. Net als veel andere vrouwen begon ze over mijn haar. Ik ben een beetje een bezienswaardigheid hier in Spanje. Veel vrouwen zeggen iets over mijn haar, willen het aanraken of een stukje hebben of samen met me op de foto. Gelukkig zijn het niet alleen de oudjes maar ook de jonkies. De Spaanse jongedame heb ik ´s avonds voor het slapen maar eens even lekker ingestopt en een paar nachtkusjes gegeven in het zicht van mijn loopmaatjes en 2 lachende Spanjaarden.

Gisteravond hebben we gegeten in dezelfde tent als waar we ´s middags aan het bier zaten. Meer mogelijkheden zijn hier ook niet. Restaurante Cafe Bar Blanco van Iziar en Juan Manuel in Calzada de Tera tel 0034 980645903. Dit is weer een van onze eettoppers. Op hun eigen manier maakten ze een diner voor ons wat paste bij wat we wilden en wat echt formidabel smaakte. Persoonlijke aandacht en de bekende leuke prijs van om en nabij een tientje. In dit geval voorborrelen en eten voor 11 €. Om een topper genoemd te worden moeten alle aanwezigen het ermee eens zijn. 1 twijfelaar en dan wordt het geen topper.

We hebben de eerste helft van Manchester Schalke 04 bekeken maar toen ze weer naar de overkant van de rivier gelopen naar ons ´eigen´ dorp. Terug naar onze mooie schone albergue.

Heerlijk geslapen en vroeg weer op pad. Een hele mooie route maar in het eerste dorp toch nog even koffie gedronken. De bar was dicht maar kloppen op de deur helpt altijd. Daarna hebben we door een schitterend gebied gelopen en weer koffie thee gedronken aan de oever van een stuwmeer. Daar heb ik mijn been weer gekoeld.

DSC01896IMG_6023DSC01920DSC01901DSC01904DSC01906DSC01910DSC01911DSC01913DSC01916DSC01918DSC01919DSC01920

Daarna weer verder door het dorp Vilar de Farfon. Ineens stonden we bij een huisje waar een man met een kruiwagen wat aan het rommelen was. Je kon er ook water tappen en zelf koffie maken. De man sprak heel goed Engels dus we waren ineens in gesprek. Hij, Craig Wallace, is Zuid Afrikaan en na veel missiewerk in India en Zambia zit hij nu met vrouw en 2 dochters hier. Begonnen in een bouwval wat ondertussen een heel leuk huisje is geworden. Uiteindelijk wordt het een albergue. De manier waarop Craig vertelde over zijn geloof en hoe hem dat leidt in zijn bestaan was bijzonder. Hij is een van die mensen die een onuitwisbare indruk achterlaten, bij mij maar ook bij mijn loopmaatjes. We hebben ook zijn vrouw en een van zijn dochters ontmoet. Brigid noemde onze ontmoeting een echt Camino moment. Ik heb zijn website en zal hem zeker nog wel eens mailen.

De 6 kilometers hierna gingen door een sprookjesachig mooi gebied. Hier heb ik een filmpje gemaakt van een halve minuut met alleen het geluid van vogels op de achtergrond. Zo schitterend.

In Rionegro de Puente zitten we nu in een mooie albergue. Wasje gedaan, been gekoeld, biertje gehaald, koffie gedronken en toen aan de thee. Ondertussen nog even met mijn gezin aan aanhang gebeld. Dat was leuk.

Daarna zitten aan de rivier de Rio Negro en weer even koelen in het ijskoude water. Heerlijk in de zon.

Nog even dit: morgen trouwen Sybe en Janneke. Namens alle readers en mijn loopmaatjes van harte gefeliciteerd en nog vele gelukkige en gezonde jaren toegewenst. Hier schijnt het morgen te gaan regenen. Bij jullie schijnt de zon, dat kan niet anders.

xxxxrob

1. Sybe:
    5 mei 2011
    Hi Rob,
    Dank voor de wensen voor morgen! Het wordt een fantastische dag :-)
    Liefste groet, Janneke en Sybe
  2. Corrie:
    6 mei 2011
    Terwijl Janneke en Sybe ergens aan het trouwen zijn mail ik je maar weer eens. Het is hier prachtig weer. Was vanmorgen om 06.30 uur de tuin alweer aan het besproeien. Aangezien de buren met vakantie zijn, heb ik twee tuinen te bevochtigen wat best een klusje is omdat er geen druppel uit de lucht valt. Onze nieuwe tuin begint ook ergens op te lijken. De buren maakten al opmerkingen over het feit dat de woonwijk wel een vinex wijk leek. Er was druk vrachtverkeer en er was een enorme levering van afval en nieuwe spullen. Langzaam ontstond de nieuwe tuin. Compleet anders. Wel met een vertrouwd gazonnetje want er is niets zo lekker als met je blote voeten op een grasmatje lopen.
    Gisteravond met Joke in Utrecht naar toneel geweest. Augustus Oklahoma; gespeeld door de Utrechtse Spelen. Het was erg leuk en mooi. Van 19.00 tot 23.45 uur (!) drama; ontroering; intrige; familiegeheimen en mooie conversaties binnen één familie. Het stuk was in Amerika een groot succes en is overladen met prijzen. En terecht. Goede acteurs. Wij hebben genoten en hebben ook na afloop genoten toen we zagen dat acteur Peter Blok in een heel rap tempo na afloop van de voorstelling op zijn motor sprong (die voor de schouwburg geparkeerd stond). Joke was op de fiets en ik met de tram dus we zijn na afloop gesplitst. Drukte in de stad ook vanwege 5 mei. Heb ik met mijn nieuwe, superhoge, fuchsia roze hakken door Utrecht gesjouwd en weer veilig thuis gekomen;-)
    Vanmorgen weer trouwhartig naar het werk gegaan.
    Dit weekend wordt mooi. Ik hoop voor jou ook. Niet teveel afzien en ik hoop veel reden om filmpjes te maken. Zet’m op en tot snel.
    Corrie
  3. Elly Houtman:
    9 mei 2011
    Hallo Rob,
    Zaterdagmiddag terug gekomen van de vakantie in Frankrijk en hoorde van Joke dat je problemen hebt met je scheenbeen en dat je inmiddels ook een heel nieuw loopgroepje hebt. Ga zo meteen je verhalen lezen die ik gemist hebt en wens je heel veel sterkte de nog de lopen kilometers. Dat je been je maar trouw mag blijven aan je loop avontuur.
    Elly
  4. rob rooijackers:
    10 mei 2011
    ik hoop dat het goed blijft gaan met je been. Jou kenende haal je zowieso je doel, al zou je je been achter je aan moeten slepen.
    Hou vol en hopelijk zo min mogelijk last in de komende dagen.
    Over aandacht en zorg heb je in ieder geval niet te klagen, lees ik.
    Hopelijk heeft de massaga van de fysio annex masseur in de komende dagen een positieve uitwerking.
    Sterkte en op naar het einddoel
    gr
    Rob R