Castro Dozon

16 mei 2011

Hoi allemaal,

Gisteravond in de bar gegeten. Redelijk maar geen topper. Daarna naar bed. Maar wat bleek als iemand de trap opliep ging zo ongeveer overal het licht aan. Sensoren! Dus als iemand midden in de nacht naar de wc ging dan werd het licht. Vreselijk. Het was heet binnen. Er waren vliegen. Niet ideaal dus.

Vanochtend half 8 vertrokken. Op naar het klooster van Oseire. Mooie route maar er zat weer een vreselijke berg bij. Mooi weer. Heel veel bloemen, maar dat is al dagen zo. Om half 10 kwamen we bij het klooster aan. Bakkie in de kroeg ernaast. Om 10 uur kregen we een rondleiding. Heel mooi gebouw, heel groot en 15 inwoners waarvan het merendeel heel oud is. Ik heb kaarsjes gebrand. 1 voor Auxi, mijn Caminovriendin van vorig jaar, die gaat bevallen en voor Joke, Anniek, Shanty en Steven.

Daarna weer op pad en verdorie weer een berg. Onderweg kwamen we een heel oude boer tegen die met hulp van 2 oude vrouwen en 2 ossen aan het ploegen en het zaaien was. Een oude ploeg met 1 mes, 2 hele oude ossen, 1 vrouw die ze aanstuurde, de boer die de ploeg stuurde en een vrouw die zaaide. Meerdere pelgrims stonden dit aan tezien. Die oudjes waren vrolijk en wensten ons van alles goeds toe. Waar zie je dit nog? Maar typisch voor dit gebied waar boeren hele kleine stukjes land hebben,waar de grond bezaaid is met stenen en rotsen, waar geen vierkante meter vlak is. Alle landjes zijn omzoomd door muurtjes die gemaakt zijn van de geraapte stenen. De paadjes waar wij liepen waren smal, stijl, veel stenen, rotspartijen en soms een natte bende. Zelfs omlaag gaan was niet makkelijk.

DSC02202DSC02200DSC02204DSC02206DSC02208DSC02213DSC02218DSC02220DSC02223DSC02233DSC02237DSC02238DSC02240DSC02243DSC02244DSC02247

Om half 2 kwamen we aan bij de alberge van Castro Dozon. Netto 4,5 uur gelopen over ruim 20km met bergen en moeilijk begaanbare paden. Niet slecht.

Dealberge ligt net buiten destad. Het ziet er goed uit en direct achter het gebouw is een bar restaurant. Daar is over nagedacht. Er is ook een zwembad. Dat zal wel. Wij even niet. Biertje,broodje ommelette. Het leven is goed. Nog 68 km te gaan.

xxxrob